Linux Mint Türkiye
Linux Mint Destek => Masaüstü Ortamları => Cinnamon Masaüstü => Konuyu başlatan: mrclutch - 02 Aralık 2020, 14:50:10
-
Anlamsız bir tek çekirdek yüklenmesi yaşanıyor, ve sanırım bu da sistemde gecikmeye yol açıyor masaüstü ortamım kasıyor. Bunu diğer dağıtımlarda yaşıyordum, swap alanını oluşturmayı bıraktım bir nebze düzelmişti. İşlemcinin 2.çekirdeğine %70-90 aralığında yükleniyor diğer çekirdekler ise boşta neredeyse. W10 ile dual boot olarak kullanıyorum.
Battery:
ID-1: BAT1 charge: 30.7 Wh condition: 30.7/41.4 Wh (74%)
model: PANASONIC AS16A5K status: Full
CPU:
Topology: Dual Core model: Intel Core i5-7200U bits: 64 type: MT MCP
arch: Amber Lake rev: 9 L2 cache: 3072 KiB
flags: avx avx2 lm nx pae sse sse2 sse3 sse4_1 sse4_2 ssse3 vmx
bogomips: 21599
Speed: 3100 MHz min/max: 400/3100 MHz Core speeds (MHz): 1: 3100 2: 3100
3: 3100 4: 3100
Graphics:
Device-1: Intel HD Graphics 620
vendor: Acer Incorporated ALI Aspire E5-575G driver: i915 v: kernel
bus ID: 00:02.0
Device-2: NVIDIA GM107 [GeForce 940MX]
vendor: Acer Incorporated ALI Acer Aspire E5-575G driver: nouveau
v: kernel bus ID: 01:00.0
Display: x11 server: X.Org 1.20.8 driver: modesetting unloaded: fbdev,vesa
resolution: 1366x768~60Hz
OpenGL: renderer: Mesa Intel HD Graphics 620 (KBL GT2) v: 4.6 Mesa 20.0.8
direct render: Yes
Audio:
Device-1: Intel Sunrise Point-LP HD Audio
vendor: Acer Incorporated ALI Acer Aspire E5-575G driver: snd_hda_intel
v: kernel bus ID: 00:1f.3
Device-2: NVIDIA GM107 High Definition Audio [GeForce 940MX]
driver: snd_hda_intel v: kernel bus ID: 01:00.1
Sound Server: ALSA v: k5.4.0-56-generic
Network:
Device-1: Qualcomm Atheros QCA9377 802.11ac Wireless Network Adapter
vendor: Lite-On driver: ath10k_pci v: kernel port: 4000 bus ID: 03:00.0
IF: wlp3s0 state: up mac: <filter>
Device-2: Realtek RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet
vendor: Acer Incorporated ALI Acer Aspire E5-575G driver: r8169 v: kernel
port: 3000 bus ID: 04:00.1
IF: enp4s0f1 state: down mac: <filter>
Drives:
Local Storage: total: 931.51 GiB used: 7.65 GiB (0.8%)
ID-1: /dev/sda vendor: Seagate model: ST1000LM035-1RK172 size: 931.51 GiB
Partition:
ID-1: / size: 98.06 GiB used: 6.93 GiB (7.1%) fs: ext4 dev: /dev/sda4
ID-2: /home size: 98.28 GiB used: 698.5 MiB (0.7%) fs: ext4 dev: /dev/sda5
Sensors:
System Temperatures: cpu: 38.0 C mobo: N/A gpu: nouveau temp: 47 C
Fan Speeds (RPM): N/A
Info:
Processes: 234 Uptime: 13m Memory: 7.65 GiB used: 1.28 GiB (16.7%)
Init: systemd runlevel: 5 Compilers: gcc: 9.3.0 Shell: bash v: 5.0.17
inxi: 3.0.38
(https://media.discordapp.net/attachments/679680443905605650/783661162239754250/Ekran_Goruntusu_-_2020-12-02_14-48-08.png?width=642&height=458)
-
İşlemci kullanımı hangi durumlarda ve hangi uygulamayı kullanırken oluşuyor? Açtığınız konularda bu tür ayrıntıları paylaşmayı ihmal etmeyiniz.
Ek olarak işlemci kullanımını htop uygulaması ile gözlemyebilirsiniz. Htop uygulamasını uçbirimden çalıştırıp, hangi uygulama ya da sürecin işlemci kullanımını artırdığını bulamaya çalışabilirsiniz. Sadece komut çıktısı paylaşmak bir sonuç ifade etmeyecektir.
Ayrıca dönüş yaptığınızda aşağıdaki komutun çıktısını da ekleyiniz, inxi komutunun çıktısını eksik paylaşmışsınız.
inxi -SMxx
Son olarak aşağıdaki komutun çıktısını da isteyelim.
cat /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_governor
-
System:
Host: yasinpc Kernel: 5.4.0-56-generic x86_64 bits: 64 compiler: gcc
v: 9.3.0 Desktop: Cinnamon 4.6.7 wm: muffin dm: LightDM
Distro: Linux Mint 20 Ulyana base: Ubuntu 20.04 focal
Machine:
Type: Laptop System: Acer product: Aspire E5-575G v: V1.47
serial: <superuser/root required>
Mobo: Acer model: Ironman_SK v: V1.47 serial: <superuser/root required>
UEFI: Insyde v: 1.47 date: 09/06/2018
yasin@yasinpc:~$ cat /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_governor
powersave
powersave
powersave
powersave
Sanırım Discord yükleniyor. Bütün kullandığım programları kapattım, htop'tan izlerken kafasına göre bi anda tek çekirdek fırlıyor tekrar düşüyor.
-
Speed: 3100 MHz min/max: 400/3100 MHz Core speeds (MHz): 1: 3100 2: 3100
yasin@yasinpc:~$ cat /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_governor
powersave
Yüksek işlemci kullanımı, sistemin güç tasarrufu kipinde çalışmasından dolayı görünüyor. Yani sistem güç tasarrufu kipinde 400 MHz. hızında çaıştığı için; en ufak işlemde, sistemin %70 gibi değerlere ulaştığını görmek normal bir durum.
-
Stabiliteyi sağlamam için kullanmam gereken komut nedir?
-
TLP ya da TLP'yi kullanan Slimbook-battery gibi bir uygulama yüklediniz mi? Ya da farklı bir güç yönetimi uygulaması olabilir.
-
Hayır yüklemedim.
Düzenleme: Mesajınızdan yola çıkarak TLP'nin(Sanırım GUI yok) GUI'ye sahip olan TLPUI yapımını yükledim. Prizde Performance Governor'a aldım. Şu an o kullanımları görmüyorum sistemin kararlılığı arttı. Sizin önerebileceğiniz bir governor var mı? Teşekkür ediyorum.
yasin@yasinpc:~$ cat /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_governor
performance
performance
performance
performance
-
Güncel sürümlerde Intel işlemcileri, frekans sürücüsü olarak intel_pstate kullanıyor. Intel_pstate ise sadece powersave ve performance kiplerini destekliyor. Bunu değiştirmek mümkün, ama teyit için önce aşağıdaki komutun çıktısına bakalım.
cat /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_available_governors
-
yasin@yasinpc:~$ cat /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_available_governors
performance powersave
performance powersave
performance powersave
performance powersave
Buyrun.
-
Aşağıdaki komutla intel_pstate desteğini pasifleştirip sistemi yeniden başlatın.
echo 'GRUB_CMDLINE_LINUX="$GRUB_CMDLINE_LINUX intel_pstate=disable"' | sudo tee /etc/default/grub.d/pstate.cfg
sudo update-grub
Yeniden başlattıktan sonra aşğaıdaki komutla, frekans kiplerini yeniden kontrol edin.
cat /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_available_governors
Eğer conservative kipi listeleniyosa, TLP ayarlarından bunu seçin. Bu kipte frekans dinamik olarak değişir, ondemand kipine göre daha hızlı tepki verir.
-
yasin@yasinpc:~$ cat /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_available_governors
conservative ondemand userspace powersave performance schedutil
conservative ondemand userspace powersave performance schedutil
conservative ondemand userspace powersave performance schedutil
conservative ondemand userspace powersave performance schedutil
Dediğiniz gibi kipi conservative olarak belirledim.
-
Konu bu şekilde çözüme kavuştuysa, başlığı etiketleyebilirsiniz. Böylece konuyu kilitleyebiliriz.
[okay]Çözülen başlıkların etiketlenmesi hakkında. (https://forum.linuxmint.net.tr/index.php?topic=2058.0)[/okay]
-
Teşekkür ederim, problem çözüldü.
-
Rica ederiz.
[okay]Sorun çözüldüğü için, konu kilitlenmiştir.[/okay]