Eğer siz sistemdeki Python kütüphanelerini kaldırmaya kalkarsanız ve akabinde
apt autoremove benzeri komut çalıştırırsanız, benzer durumların yaşanmasının önüne geçemezsiniz. Çünkü sistemdeki temel ögelerin bağımlı olduğu kritik paketleri kaldırmak, akabinde buna bağımlı temel ögelerinde silinmesi sonucunu doğuruyor. Forumda bununla ilgili bir dolu örnek mevcut.
Yine forumda defalarca dile getirmeye çalıştık, sizler sorunlar ve ortaya çıkması süreci hakkında ne kadar ayrıntılı bilgi paylaşırsanız, çözüm üretilmesi o kadar kolay olabilir.
Python vb. geliştirme ortamları ile uğraşıyorsanız, 3. parti depolar ya da elle kurarak sistemdeki sürümünü değiştirmemelisiniz. Sürümden dolayı geçerliliğini yitirmiş bir değişken bile, ufak ya da kapsamlı sorunlara neden olabilir.
Python ile ilgili farklı sürümlere ihtiyacınız varsa, bunu
buradakine benzer bir uygulama ile çözerseniz, sistemle ilgili genel bir sorun yaşamazsınız.
3. parti bir uygulama kurmak sistemi bozmaz, ama sistemin temel bileşenlerini 3. parti bir depodan güncellemek sistemin kararlılığını etkileyebilir.
Genellikle bu tür işlemleri yapmadan önce danışmak yerine, sorun oluştruğunda konu açma yoluna gidilmesi de bir başka hatalı yaklaşım.
Şu an bunların hepsi gitti. Aynı ortamları kurmam uzun bir süre alacak
Timeshift tam da bunun için düşünülmüş bir yazılım. Ama siz burada da bir hata yapmışsınız, Timeshift uygulamasını sistem/kök dizin altında yedek oluşturmamak en uygunu. Timeshift yedeklerini farklı bir disk bölümünde ya da harici bir diskte oluşturmak daha tutarlı bir yaklaşımdır, rsync ile yedek almanız herhangi bir olumsuzluk oluşturmaz.
Yine forumdaki bir çok konuda rastladık, güncelleme sonrası sistem çöktü şeklindeki konulara. Ama bu konuların bir çoğunun kullanıcı hatalarından kaynakladığını da anladık. Yani sistem ufak bir güncelleme ile kurtarılamayacak biçimde çökmez. Açılmama gibi sorunları da, eski çekirdek ile sistemi açarak giderme, farklı açılış değişkenleri kullanma ve benzeri yollarla çözmek mümkün olabilir.
Dağıtım ya da tabandan kaynaklı, en yakın zamanda yaşanan olumsuz durum, intel mikrokod paketinden kaynaklı bazı işlemci sınıfları ile ilgiliydi. Forumda daha konusu dahi açılmadan çözüm yolu
paylaştık. Buna benzer durumlarla karşılaşma olasılığı da çok fazla değil.
Yani yaşanan sorunların az sayılamayacak bir kısmı da genellikle kullanıcı kaynaklı oluyor. Mesela bazı kullanıcılar, bazı betikler ile pentest dağıtımlarına ait depoları sistemlerine ekliyorlar, amaçları bazı uygulamaları buralardan kurmak. Sonra sistemlerini bu depolardan güncelleyip, tek yaptığım sistemi güncellemek oldu ve açılamaz hale geldi. Yani böyle bir durumda sistemi kararlı yapıya zarar verecek bir depodan güncelendiğinde, sadece sistemi güncelledim böyle oldu şeklinde geri dönüş yapılması sorunun çözümüne de engel olucu bir vasfa sahip oluyor. İncelediğimizde asıl sorunun (Debian karasız sürümü taban alan) farklı bir dağıtımın deposundan olduğunu anladığımızda elimizden gelen bir şey olmuyo, zaten bir süre önce de bu şekle gelmiş sistemlere destek vermemeye başladık.
Kısaca sistemin omurgası sayılabilecek ögelere dokunmadıkça, sistem ayakta kalır. Bunun haricindeki tasarruflar ile ortaya çıkan olumsuz durumlarsa, genellikle kullanıcı işlemleri oluyor.