Merhaba,
Mint kullanılamaz hale gelmeden önce aldığım "inxi -Fxz" komutunun çıktısıyla başlayayım:
"System: Host: emreact-VPCF13S0E Kernel: 3.11.0-12-generic x86_64 (64 bit, gcc: 4.8.1)
Desktop: Gnome Distro: Linux Mint 16 Petra
Machine: System: Sony product: VPCF13S0E version: C606AKWV
Mobo: Sony model: VAIO Bios: American Megatrends version: R0190Y9 date: 10/20/2010
CPU: Quad core Intel Core i7 CPU Q 740 (-HT-MCP-) cache: 6144 KB flags: (lm nx sse sse2 sse3 sse4_1 sse4_2 ssse3 vmx) bmips: 13831.8
Clock Speeds: 1: 933.00 MHz 2: 933.00 MHz 3: 933.00 MHz 4: 933.00 MHz 5: 933.00 MHz 6: 933.00 MHz 7: 933.00 MHz 8: 933.00 MHz
Graphics: Card: NVIDIA GF108M [GeForce GT 425M] bus-ID: 01:00.0
X.Org: 1.14.3 drivers: (unloaded: fbdev,vesa) FAILED: nouveau Resolution: 1920x1080@59.9hz
GLX Renderer: Gallium 0.4 on NVC1 GLX Version: 3.0 Mesa 9.2.1 Direct Rendering: Yes
Audio: Card-1: Intel 5 Series/3400 Series Chipset High Definition Audio driver: snd_hda_intel bus-ID: 00:1b.0
Card-2: NVIDIA GF108 High Definition Audio Controller driver: snd_hda_intel bus-ID: 01:00.1
Sound: Advanced Linux Sound Architecture ver: k3.11.0-12-generic
Network: Card-1: Marvell 88E8057 PCI-E Gigabit Ethernet Controller driver: sky2 ver: 1.30 port: a000 bus-ID: 04:00.0
IF: eth0 state: up speed: 100 Mbps duplex: full mac: <filter>
Card-2: Intel Centrino Advanced-N 6200 driver: iwlwifi ver: in-tree: bus-ID: 02:00.0
IF: wlan0 state: down mac: <filter>
Drives: HDD Total Size: 1500.3GB (64.2% used) 1: id: /dev/sda model: ST9500420AS size: 500.1GB temp: 45C
2: id: /dev/sdb model: FreeAgent size: 1000.2GB temp: 0C
Partition: ID: / size: 36G used: 5.6G (17%) fs: ext4 ID: swap-1 size: 6.42GB used: 0.00GB (0%) fs: swap
RAID: No RAID devices detected - /proc/mdstat and md_mod kernel raid module present
Sensors: System Temperatures: cpu: 75.0C mobo: 75.0C gpu: 69.0
Fan Speeds (in rpm): cpu: N/A
Info: Processes: 214 Uptime: 1:00 Memory: 1013.1/5950.5MB Runlevel: 2 Gcc sys: 4.8.1 Client: Shell inxi: 1.8.4 "
Sorunsuz bir install ile kurduğum LM16 Cinnamon'u resmi forumunda bir şekilde çözümlerini bulduğum bazı sorunlar yaşayarak iki gün kullandım. (Sorunları çözerken ne kadar "temiz" çözdüğümü bilemiyorum. ) Fakat ciddi sıkıntı yaratan asıl sorun fanın sürekli yüksek devirde çalışması ve muhtemelen aşırı CPU ısınmasından sistemin kendisini kapatıp durmasıydı. Bu durum sıklaşmaya başlayınca çözüm aradım ve
http://debianhelp.wordpress.com/2013/11/30/to-do-list-after-installing-linux-mint-16/ adresinde anlatılan çözümü uygulayarak "TLP" programını kurdum. Kurarken sorun yaşadım, bir şekilde çözdüm. Programı çalıştırdığım gibi fandan gelen ses azaldı ve bilgisayar kendiliğinden kapanmadı. Bir süre çalıştıktan sonra restart ettim ve Linux Mint 16 maceram bu şekilde bitti. Dual boot ekranı geçildi fakat yeşil LM ikonu ekranda kaldı ve işletim sistemi bir daha açılmadı. Recovery opsiyonuyla tekrar açıp yapılacak bir şey aradım. Varsa da bulamadım...
Tüm kullanımım boyunca CPU ısınması dışında yaşadığım sorunların çoğu, hatta hepsi galiba, software manager'ın bir şeylerin saçmalaması sonucu çalışmaz hale gelmesiyle ilgiliydi... Beraberinde Synapticts ve Update Manager'da kullanılamaz hale geliyordu; resmi forum'dan ilgili olduğunu düşündüğüm çözümleri uygulayıp bir şekilde kullanılır hale getiriyordum.
Şu anda sistemin açılamaz hale gelmesinin nedenini açıkçası bilemiyorum. Her ne kadar olay TLP kurulumundan sonraya denk gelse de ondan kaynaklı olup olmadığından da emin değilim çünkü bu iki-üç gün süresince zaten gereğinden fazla gariplik yaşadım. Yukarıya yapıştırdığım komut çıktısında, grafik kartı altında bir tane "failed:nouveau..." var mesela. Yüklediğim bir programın ekran kartıyla uyumsuzluğu da olabilir ya da herhangi başka birşey de olabilir.
Bu deneyim üzerine merak ettiklerim:
1 - Sistemi kurtarmak için ne yapabilirim?
2 - Yapacağım bir şey yoksa, LM'yi, Win7 64'lü dualboot sistemimden sonrasında bootloader problemi yaşamayacağım biçimde nasıl silebilirim?
3 - Mint (ya da bilmiyorum, belki de başka birçok distro için de geçerli olabilir) bir çaylak tarafından bu kadar kolay çökertilebiliyorsa neden Mint'in resmi dokümantasyonunda "Sistemi çökertmemek için dikkat etmeniz gereken bilmem kaç nokta" tarzında bilgi verilmiyor. Sonuçta bu kadar cilalı bir GUI tasarımı Windows ve Apple'dan gelecek çaylağın ödünü Terminal'le koparmamak için yapılmıyor mu?
4 - "Overheating and reduced battery life is common ‘phenomenon’ in Linux Mint" (
http://debianhelp.wordpress.com/2013/11/30/to-do-list-after-installing-linux-mint-16/)
CPU'ya aşırı yüklenip sisteme sık sık restart yaşatma ve pil ömrünü kısaltma gibi çok temel ve duruma göre ciddi zarara neden olabilecek sorunların bu versiyonda halâ çözülmemiş olması konusu üzerine ne denebilir?
http://www.linuxmint.com/about.php adresindeki son maddeye ne kadar gerçeği yansıtıyor olabilir bu durumda?