Gönderen Konu: Mint 16 Cinnamon üç günlük kullanım sonucunda açılmaz hale geldi/getirdim...  (Okunma sayısı 20860 defa)

Çevrimdışı someanon

  • Yeni Penguen
  • *
  • İleti: 25
  • Dağıtım: LM 16 Cinnamon 64
Merhaba,

Mint kullanılamaz hale gelmeden önce aldığım "inxi -Fxz" komutunun çıktısıyla başlayayım:

"System: Host: emreact-VPCF13S0E Kernel: 3.11.0-12-generic x86_64 (64 bit, gcc: 4.8.1)
Desktop: Gnome Distro: Linux Mint 16 Petra
Machine: System: Sony product: VPCF13S0E version: C606AKWV
Mobo: Sony model: VAIO Bios: American Megatrends version: R0190Y9 date: 10/20/2010
CPU: Quad core Intel Core i7 CPU Q 740 (-HT-MCP-) cache: 6144 KB flags: (lm nx sse sse2 sse3 sse4_1 sse4_2 ssse3 vmx) bmips: 13831.8
Clock Speeds: 1: 933.00 MHz 2: 933.00 MHz 3: 933.00 MHz 4: 933.00 MHz 5: 933.00 MHz 6: 933.00 MHz 7: 933.00 MHz 8: 933.00 MHz
Graphics: Card: NVIDIA GF108M [GeForce GT 425M] bus-ID: 01:00.0
X.Org: 1.14.3 drivers: (unloaded: fbdev,vesa) FAILED: nouveau Resolution: 1920x1080@59.9hz
GLX Renderer: Gallium 0.4 on NVC1 GLX Version: 3.0 Mesa 9.2.1 Direct Rendering: Yes
Audio: Card-1: Intel 5 Series/3400 Series Chipset High Definition Audio driver: snd_hda_intel bus-ID: 00:1b.0
Card-2: NVIDIA GF108 High Definition Audio Controller driver: snd_hda_intel bus-ID: 01:00.1
Sound: Advanced Linux Sound Architecture ver: k3.11.0-12-generic
Network: Card-1: Marvell 88E8057 PCI-E Gigabit Ethernet Controller driver: sky2 ver: 1.30 port: a000 bus-ID: 04:00.0
IF: eth0 state: up speed: 100 Mbps duplex: full mac: <filter>
Card-2: Intel Centrino Advanced-N 6200 driver: iwlwifi ver: in-tree: bus-ID: 02:00.0
IF: wlan0 state: down mac: <filter>
Drives: HDD Total Size: 1500.3GB (64.2% used) 1: id: /dev/sda model: ST9500420AS size: 500.1GB temp: 45C
2: id: /dev/sdb model: FreeAgent size: 1000.2GB temp: 0C
Partition: ID: / size: 36G used: 5.6G (17%) fs: ext4 ID: swap-1 size: 6.42GB used: 0.00GB (0%) fs: swap
RAID: No RAID devices detected - /proc/mdstat and md_mod kernel raid module present
Sensors: System Temperatures: cpu: 75.0C mobo: 75.0C gpu: 69.0
Fan Speeds (in rpm): cpu: N/A
Info: Processes: 214 Uptime: 1:00 Memory: 1013.1/5950.5MB Runlevel: 2 Gcc sys: 4.8.1 Client: Shell inxi: 1.8.4 "

Sorunsuz bir install ile kurduğum LM16 Cinnamon'u resmi forumunda bir şekilde çözümlerini bulduğum bazı sorunlar yaşayarak iki gün kullandım. (Sorunları çözerken ne kadar "temiz" çözdüğümü bilemiyorum. ) Fakat ciddi sıkıntı yaratan asıl sorun fanın sürekli yüksek devirde çalışması ve muhtemelen aşırı CPU ısınmasından sistemin kendisini kapatıp durmasıydı. Bu durum sıklaşmaya başlayınca çözüm aradım ve http://debianhelp.wordpress.com/2013/11/30/to-do-list-after-installing-linux-mint-16/ adresinde anlatılan çözümü uygulayarak "TLP" programını kurdum. Kurarken sorun yaşadım, bir şekilde çözdüm. Programı çalıştırdığım gibi fandan gelen ses azaldı ve bilgisayar kendiliğinden kapanmadı. Bir süre çalıştıktan sonra restart ettim ve Linux Mint 16 maceram bu şekilde bitti. Dual boot ekranı geçildi fakat yeşil LM ikonu ekranda kaldı ve işletim sistemi bir daha açılmadı. Recovery opsiyonuyla tekrar açıp yapılacak bir şey aradım. Varsa da bulamadım...

Tüm kullanımım boyunca CPU ısınması dışında yaşadığım sorunların çoğu, hatta hepsi galiba, software manager'ın bir şeylerin saçmalaması sonucu çalışmaz hale gelmesiyle ilgiliydi... Beraberinde Synapticts ve Update Manager'da kullanılamaz hale geliyordu; resmi forum'dan ilgili olduğunu düşündüğüm çözümleri uygulayıp bir şekilde kullanılır hale getiriyordum.

Şu anda sistemin açılamaz hale gelmesinin nedenini açıkçası bilemiyorum. Her ne kadar olay TLP kurulumundan sonraya denk gelse de ondan kaynaklı olup olmadığından da emin değilim çünkü bu iki-üç gün süresince zaten gereğinden fazla gariplik yaşadım. Yukarıya yapıştırdığım komut çıktısında, grafik kartı altında bir tane "failed:nouveau..." var mesela. Yüklediğim bir programın ekran kartıyla uyumsuzluğu da olabilir ya da herhangi başka birşey de olabilir.


 Bu deneyim üzerine merak ettiklerim:
1 - Sistemi kurtarmak için ne yapabilirim?
2 - Yapacağım bir şey yoksa, LM'yi, Win7 64'lü dualboot sistemimden sonrasında bootloader problemi yaşamayacağım biçimde nasıl silebilirim?
3 - Mint (ya da bilmiyorum, belki de başka birçok distro için de geçerli olabilir) bir çaylak tarafından bu kadar  kolay çökertilebiliyorsa neden Mint'in resmi dokümantasyonunda "Sistemi çökertmemek için dikkat etmeniz gereken bilmem kaç nokta" tarzında bilgi verilmiyor. Sonuçta bu kadar cilalı bir GUI tasarımı Windows ve Apple'dan gelecek çaylağın ödünü Terminal'le koparmamak için yapılmıyor mu?
4 - "Overheating and reduced battery life is common ‘phenomenon’ in Linux Mint" (http://debianhelp.wordpress.com/2013/11/30/to-do-list-after-installing-linux-mint-16/)
CPU'ya aşırı yüklenip sisteme sık sık restart yaşatma ve pil ömrünü kısaltma gibi çok temel ve duruma göre ciddi zarara neden olabilecek sorunların bu versiyonda halâ çözülmemiş olması konusu üzerine ne denebilir? http://www.linuxmint.com/about.php adresindeki son maddeye ne kadar gerçeği yansıtıyor olabilir bu durumda?


Çevrimdışı Butterfly

  • Proje Sorumlusu
  • Guru
  • *****
  • İleti: 18863
  • Linux Mint Türkiye
  • Dağıtım: Linux Mint 20 & LMDE 4
  • Masaüstü Ortamı: Cinnamon 4.6 & Xfce 4.14
  • Grafik Kartı: Nvidia GF 9500
  • İşlemci: AMD X3
Sizin sisteminizde çok büyük ihtimalle Intel + Nvidia (optimus destekli) hibrid ekran kartı mevcut. Bunu doğrulamasını aşağıdaki komutu uçbirimde çalıştırarak yapabilirsiniz. Sisteminiz Optimus destekli ise Intel + Nvidia ekran kartının komutun çıktısında listelenmesi gerekir.

Kod: [Seç]
lspci | egrep 'VGA|3D'
Öncelikle Intel + Nvidia (optimus destekli) hibrid ekran kartı bulunan sistemlere, Nvidia kapalı kaynak ekran kartı sürücüsünün doğrudan kurulmaması gerekiyor. Bunun yerine Bumblebee ismi verilen Optmius desteğini Linux tarafına sağlayan açık kaynak proje uygulamasının kurulması gerekmekte. Bumblebee uygulamasının kurulumu sonrasında Intel ve Nvidia kartlar arasında geçisi sağlamak kolaylaşıyor, sizin sisteminizdeki olası ısınma sorunun temel nedeni de çok büyük ihtimalle budur.

Açılmama sorununu da Nvidia ekran kartını kurmuş olma olasılığına bağlıyorum. Grub önyükleme menüsü geldiğinde; Linux Mint'i başlatma seçeneği üzerinde e tuşuna basınız. Böylece başlangıç seçeneklerini düzenleyebileceğiniz bir bölüme ulaşacaksınız. Bu alanda quiet splash değişkenlerini siliniz. Bu değişkenleri sildikten sonra CTRL+X tuşlarına basarak sistemi başlatınız.





Sistemi bu şekilde başlattığınızda kullanıcı adı ve şifresini girebileceğiniz bir siyah uçbirime ulaşmanız lazım. Bu alana ulaştığınızda kullanıcıadı ve şifrenizi girerek oturum açınız. Eğer ulaşamadı iseniz ekranda en son yazan çekirdek mesajını paylaşınız.

Ben oturum açabildiğinizi varsayarak devam ediyorum. Oturum açtıktan sonra aşağıdaki komutu uçbirimde çalıştırıp Nvidia kapalı kaynak sürücüsünü kaldırınız. (Not: komutun sonundaki * işaretini de eklemeyi unutmamalısınız.)

Kod: [Seç]
sudo apt-get purge nvidia*
Yukarıdaki komut nvidia ekran kartı sürücülerini kaldıracaktır. Şimdi aşağıdaki komut ile xorg.conf ayar dosyasını siliniz. (not X harfini büyük yazdığınıza dikkat etmelisiniz.)

Kod: [Seç]
sudo rm -rf /etc/X11/xorg.conf
Sistemi yeniden başlattığınızda masaüstüne ulaşabilmeniz gerekir.



Alternatif masaüstüne ulaşma yöntemi olarak Grub önyükleme menüsünde e tuşuna basarak, başlangıç seçenekleri düzenleme alanına gediğinizde quiet splash değişkenlerini silip nomodeset değişkenini eklemektir. Yukarıdaki şekilde bir sonuç alamadıysanız açılış seçeneklerine bahsettiğim şekilde nomodeset değişkeni ekleyerek sistemi açmayı deneyebilirsiniz. Değişiklikleri yaptıktan sonra CRTL+X tuşlarına birlikte basarak sistemi başlatmayı deneyebilirsiniz.



Sistem bu şekilde açıldıktan sonra aşağıdaki komutları sırasıyla uçbirimde çalıştırıp Nvidia ekran kartı sürücülerini siliniz.


Kod: [Seç]
sudo apt-get purge nvidia*
sudo rm -rf /etc/X11/xorg.conf

Sistemi yeniden başlattığınızda masaüstüne ulaşmak mümkün oluyorsa, artık Bumblebee uygulamasını kurma aşamasına geçebiliriz. Bumblebee kurulumundan sonra pil kullanımı ile ilgili sorunda büyük ihtimalle çözülecektir.
« Son Düzenleme: 17 Şubat 2014, 09:25:05 Gönderen: Butterfly »
Elimizden geldiğince dilimizin döndüğünce...

[info] Konu Açarken Dikkat Edilmesi Gerekenler  |  Forum Kuralları  |  Kod Etiketi Kullanımı[/info]

Çevrimdışı someanon

  • Yeni Penguen
  • *
  • İleti: 25
  • Dağıtım: LM 16 Cinnamon 64
Merhaba,
Desteğiniz için teşekkür ederim.
Sizin yazdıklarınızı henüz deneyemedim ve şu anda kısıtlı bir zamanda yazıyorum ama sanıyorum şu bilgileri de vermem işe yarayabilir.

- Grafik sürücüsüyle ilgili bir değişiklik yapmadım ve ilk kurulumda ne yüklendiyse LM son noktaya kadar sorunsuz açıldı. LM içindeki ilgili bölümde sürücü listesine bakıldığında Nvidia'nın kendi sürücüsü yanında parantez içinde bir "recommended" ibaresiyle görülebiliyordu fakat seçili olan sürücü açık kodlu başka bir sürücüydü.

- Dün http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=46&t=122257 adresindeki "nomodeset xforcevesa"yı denedim fakat işe yaramadı.

- Grub menüsünden recovery opsiyonunu seçip "repair broken packages" seçeneğini uyguladıktan sonra resimdeki ekranla karşılaştım.

Tekrar teşekkürler...



Çevrimdışı Butterfly

  • Proje Sorumlusu
  • Guru
  • *****
  • İleti: 18863
  • Linux Mint Türkiye
  • Dağıtım: Linux Mint 20 & LMDE 4
  • Masaüstü Ortamı: Cinnamon 4.6 & Xfce 4.14
  • Grafik Kartı: Nvidia GF 9500
  • İşlemci: AMD X3
Kurtam kipinde oturum açınız ve aşağıdaki komut ile disklere yazma hakkı elde ediniz.

Kod: [Seç]
mount -o remount,rw /
Alıntı
rm: cannot remove '/var/lib/apt/lists/partial' No such file or directory

Sonra yukarıda sorunun çözümü için aşağıdaki komutları sırasıyla uçbirimde çalıştırmayı deneyiniz.

Kod: [Seç]
sudo rm /var/lib/apt/lists/* -fv
sudo apt-get update
sudo apt-get update

Sonra aşağıdaki komut ile eksik kalmış olabilecek bağımlılık sorunlarını çözebilirsiniz.

Kod: [Seç]
sudo apt-get install -f
« Son Düzenleme: 17 Şubat 2014, 17:49:35 Gönderen: Butterfly »
Elimizden geldiğince dilimizin döndüğünce...

[info] Konu Açarken Dikkat Edilmesi Gerekenler  |  Forum Kuralları  |  Kod Etiketi Kullanımı[/info]

Çevrimdışı someanon

  • Yeni Penguen
  • *
  • İleti: 25
  • Dağıtım: LM 16 Cinnamon 64
Son söylediklerinizi yapınca karşılaştığım ekran görüntüsünü ekliyorum.

Çevrimdışı Butterfly

  • Proje Sorumlusu
  • Guru
  • *****
  • İleti: 18863
  • Linux Mint Türkiye
  • Dağıtım: Linux Mint 20 & LMDE 4
  • Masaüstü Ortamı: Cinnamon 4.6 & Xfce 4.14
  • Grafik Kartı: Nvidia GF 9500
  • İşlemci: AMD X3
Kurtarma kipinde aşağıdaki komutu çalıştırıp çıktısını paylaşır mısınız?

Kod: [Seç]
locate libbz2.so
Ek olarak diskleri hatalara karşı taratmakda fayda olabilir. Bunun için sistemi çalışan CD/DVD/USB ile açınız.
Sonra aşağıdaki komut ile disklerinizi tespit ediniz.
(Not: Aşağıdaki komutda kullanılan büyük i harfi değil küçük L harfidir, karıştırıldığı için ekledim.)

Kod: [Seç]
sudo fdisk -l
Sisteminizin kurulduğu bölümü tespit ettikten sonra aşağıdaki komut ile diskinizi taratabilirsiniz.

Kod: [Seç]
sudo fsck -pcfv /dev/sdxy
Xy değişkenleri yerine sisteminizin kurulu olduğu disk bölümünün harflerini yazmalısınız. Örneğin; sisteminiz /dev/sda5 bölümünde kurulu ise komut aşağıdaki bigi olmalı.

Kod: [Seç]
sudo fsck -pcfv /dev/sda5
« Son Düzenleme: 18 Şubat 2014, 09:05:34 Gönderen: Butterfly »
Elimizden geldiğince dilimizin döndüğünce...

[info] Konu Açarken Dikkat Edilmesi Gerekenler  |  Forum Kuralları  |  Kod Etiketi Kullanımı[/info]

Çevrimdışı someanon

  • Yeni Penguen
  • *
  • İleti: 25
  • Dağıtım: LM 16 Cinnamon 64
Merhaba,

Son söylediklerinizi yaptıktan sonra karşılaştığım ekranı ekte paylaşıyorum fakat sonrasında dayanamayarak LM16 Cinnamon'u baştan kurdum. İlk açılıştan yaklaşık 15 dakika sonra, fan aşırı bir sesle bir süre çalıştıktan sonra sistem gene kapandı. 

Fanın da muhtemelen temizlenme zamanı geldi fakat Windows'ta çok çok nadir yaşıyorum bu sorunu. Şu anda bu iletiyi Win7 üzerinden yazıyorum, LM'de yazmaya cesaret edemedim açıkçası.

Şu anda LM'i açtıktan sonra muhtmelen kapanma yaşamayacağım ilk 15 dakika içinde bu aşırı ısınma sorunuyla ilgili ne yapmamı tavsiye edersiniz? Daha önce bahsettiğiniz Bumblebee 'yi mi kurmam gerekiyor? LM'nin içindeki "Additional drivers" bölümünden Nvidia'nın "recommended" ibareli sürücüsünü mü seçmeliyim, Nvidia'nın resmi sayfasındaki son sürücüyü mü yüklemeliyim?...




Çevrimdışı Butterfly

  • Proje Sorumlusu
  • Guru
  • *****
  • İleti: 18863
  • Linux Mint Türkiye
  • Dağıtım: Linux Mint 20 & LMDE 4
  • Masaüstü Ortamı: Cinnamon 4.6 & Xfce 4.14
  • Grafik Kartı: Nvidia GF 9500
  • İşlemci: AMD X3
Ekran kartı ile ilgili bir işlem yapmadan önce aşağıdaki komutun çıktısını paylaşır mısınız?

Kod: [Seç]
lspci | egrep 'VGA|3D'
Elimizden geldiğince dilimizin döndüğünce...

[info] Konu Açarken Dikkat Edilmesi Gerekenler  |  Forum Kuralları  |  Kod Etiketi Kullanımı[/info]

Çevrimdışı someanon

  • Yeni Penguen
  • *
  • İleti: 25
  • Dağıtım: LM 16 Cinnamon 64
Alıntı
01:00.0 VGA compatible controller: NVIDIA Corporation GF108M [GeForce GT 425M] (rev a1)

Çevrimdışı Butterfly

  • Proje Sorumlusu
  • Guru
  • *****
  • İleti: 18863
  • Linux Mint Türkiye
  • Dağıtım: Linux Mint 20 & LMDE 4
  • Masaüstü Ortamı: Cinnamon 4.6 & Xfce 4.14
  • Grafik Kartı: Nvidia GF 9500
  • İşlemci: AMD X3
Paylaştığınız çıktıya göre sizin sisteminizde Nvidia Optimus özelliği yok. Bu sebeple Sürücü Yöneticisinden önerilen (recommended) sürücüyü kurabilisiniz. Kurulum sonrasında aşağıdaki komutu uçbirimde çalıştırarak xorg.conf ayar dosyasının oluşturulmasını sağlayınız.

Kod: [Seç]
sudo nvidia-xconfig
Sistemi yeniden başlattıktan sonra Nvidia kapalı kaynak sürcüsünün etkin olması gerekir.
Aşağıdaki komutları sırasıyla uçbirimde çalıştırıp çıktılarını paylaşırsanız düzgün kurulmuş mu kontrol edebiliriz.

Kod: [Seç]
glxinfo | grep render
cat /etc/x11/xorg.conf

İlk komut bir çıktı vermezse aşağıdaki komut ile mesa-utils paketini kurduktan sonra tekrar denersiniz.

Kod: [Seç]
sudo apt-get install mesa-utils


Eğer ısınma sorunu devam ederse aşağıdaki komutlar ile TLP uygulamsını kurmak işe yarayabilir.

Önce aşağıdaki komut ile kurulu ise laptop-mode-tools paketini kaldırınız.

Kod: [Seç]
sudo apt-get remove laptop-mode-tools
Sonra aşağıdaki komutları sırasıyla uçbirimde çalıştırarak TLP uygulamsını kurabilirsiniz.

Kod: [Seç]
sudo add-apt-repository ppa:linrunner/tlp
sudo apt-get update
sudo apt-get install tlp tlp-rdw

Kurulumdan sonra aşağıdaki komut ile uygulamayı başlatmak mümkün.

Kod: [Seç]
sudo tlp start
Elimizden geldiğince dilimizin döndüğünce...

[info] Konu Açarken Dikkat Edilmesi Gerekenler  |  Forum Kuralları  |  Kod Etiketi Kullanımı[/info]

Çevrimdışı someanon

  • Yeni Penguen
  • *
  • İleti: 25
  • Dağıtım: LM 16 Cinnamon 64
İlk 3 komutun çıktısını aşağıya yapıştırıyorum.


"sudo nvidia-xconfig
[sudo] password for sanon:

WARNING: Unable to locate/open X configuration file.

New X configuration file written to '/etc/X11/xorg.conf'
"

"glxinfo | grep render
direct rendering: Yes
OpenGL renderer string: GeForce GT 425M/PCIe/SSE2
    GL_NVX_conditional_render, GL_NVX_gpu_memory_info,
    GL_NV_conditional_render, GL_NV_copy_depth_to_color, GL_NV_copy_image,
    GL_NV_parameter_buffer_object2, GL_NV_path_rendering,
    GL_NVX_conditional_render, GL_NVX_gpu_memory_info,
    GL_NV_conditional_render, GL_NV_copy_depth_to_color, GL_NV_copy_image,
    GL_NV_parameter_buffer_object2, GL_NV_path_rendering,
"

"cat etc/x11/xorg.conf
cat: etc/x11/xorg.conf: No such file or directory
"


Çevrimdışı Butterfly

  • Proje Sorumlusu
  • Guru
  • *****
  • İleti: 18863
  • Linux Mint Türkiye
  • Dağıtım: Linux Mint 20 & LMDE 4
  • Masaüstü Ortamı: Cinnamon 4.6 & Xfce 4.14
  • Grafik Kartı: Nvidia GF 9500
  • İşlemci: AMD X3
Evet ekran kartı sürücüsü kurulmuş ve etkin gözüküyor. Isınma ile ilgili son durum nedir?

Alıntı
cat etc/x11/xorg.conf
cat: etc/x11/xorg.conf: No such file or directory

Aşağıdaki şekilde yazmak gerekiyordu, ama verilen diğer çıktı yeterli oldu.

Kod: [Seç]
cat /etc/x11/xorg.conf
Elimizden geldiğince dilimizin döndüğünce...

[info] Konu Açarken Dikkat Edilmesi Gerekenler  |  Forum Kuralları  |  Kod Etiketi Kullanımı[/info]

Çevrimdışı someanon

  • Yeni Penguen
  • *
  • İleti: 25
  • Dağıtım: LM 16 Cinnamon 64
Tırnakları ben koydum...
Komutu kendim yazıp denedikten sonra bir de sizin postunuzdan kes/yapıştır yapmıştım...

LM yaklaşık yarım saattir açık ve Skype'ta görüntülü konuşma yapıyorum... Fan gene fazlaca sesli çalışıyor ama kapanma yaşamadım. Sanıyorum TLP'yi de kursam iyi olacak... Sizce kapanma yaşayana kadar bekleyeyim mi? Kurmanın bir riski olabilir mi?

Çevrimdışı Butterfly

  • Proje Sorumlusu
  • Guru
  • *****
  • İleti: 18863
  • Linux Mint Türkiye
  • Dağıtım: Linux Mint 20 & LMDE 4
  • Masaüstü Ortamı: Cinnamon 4.6 & Xfce 4.14
  • Grafik Kartı: Nvidia GF 9500
  • İşlemci: AMD X3
TLP uygulamasının ısı, fan ve pil süresi sorunlarını çözdüğüne dair genel bildirimler olduğunu gördüm. Bence faydası olabilir.

Bu uygulamanın bir de panel kontrol edebileceğiniz bir uygulamacığı mevcutmuş.
Uygulamacığı buradan indiriniz ve istediğiniz bir dizine kopyalayınız, örneğin Kullanıcı Ev Dizini olabilir.
Sonra Başlangıç Uygulamalarını açıp ve Ekle düğmesine basınız.
Gözat düğmesini açınız ve uygulamacığı kopyaladığınız dizinden seçiniz.
Artık uygulamacık başlangıçda etkin olarak ayar yapmanızı kolaylaştıracaktır.

« Son Düzenleme: 19 Şubat 2014, 21:58:01 Gönderen: Butterfly »
Elimizden geldiğince dilimizin döndüğünce...

[info] Konu Açarken Dikkat Edilmesi Gerekenler  |  Forum Kuralları  |  Kod Etiketi Kullanımı[/info]

Çevrimdışı someanon

  • Yeni Penguen
  • *
  • İleti: 25
  • Dağıtım: LM 16 Cinnamon 64
TLP'yi de kurdum. Gene bir iki kez aşırı fan sesi ve üzerine kapanma yaşadım fakat şu anda kesinlikle eskiye göre çok daha iyi bir durumda sistem. (Bu arada başarısız bir MATE macerası yaşayıp işletim sistemini gene baştan kurmak durumunda kaldım fakat bu başka bir başlığın konusu olabilir. Merak edenler için özetle Cinnamon ve Mate benim sistemimde beraber iyi çalışmadı. Mate ile giriş yaptıktan sonra Cinnamon'la tekrar sistemi açamadım)

Sizin son söylediklerinizi de yaptım; şu anda başlangıç uygulamaları listesinde de görünüyor fakat ekran resminizde gösterdiğiniz gibi benim panelimde ilgili ikon yok. Dolayısıyla ayarlarına ulaşamıyorum.